Nej, någon sportfantast är jag inte. Har aldrig fastnat för trav, fotboll, motorsport eller ens dart… Men har nu börjat intressera mig för E-sport. Inte som utövare, inte som publik – men att investera i.
Jag skulle aldrig i livet köpa aktier i AIK Fotboll, Djurgården eller vad nu dessa lag heter. Men kan mycket väl börja investera i esport. För framtiden är digital och även framtiden inom sport är digital.
E-sportsmarknaden är som en skumsvamp som får vatten på sig. Den sväller och sväller och sväller – helt tyst utan att många märker det.
Ärligt talat så verkar marknaden öka hur mycket som helst utan att man någonsin ser artiklar om det på Privata Affärer och på ekonomibloggar. Läste senast att antalet åskådare inom E-sport ökat med 15% bara senaste året. Man räknar med en 100 % ökning på sex år. Vilka företag är med i den utvecklingen?
Det är ju knappast lätt att hitta russinen i kakan – de aktier som ökar i värde så där äckligt mycket på en äckligt kort tid. Kan ta ett exempel från 2019 med aktien Evolution Gaming Group.
De som erbjuder live-casino till alla casinon och lyckats göra det så extremt bra att de dominerar marknaden. Med en uppgång på 172 % under förra året var det en riktigt lyckträff även om jag inte fick del av hela uppgången. Men inte helt oväntat – digitalt, upplevelse som flyttas från fysisk miljö till digital, skalbart.
Ja, jag kan vara tidigt ute och satsar eventuellt på aktier som inte kommer blomma ut 2020 – men tids nog så ökar de i värde – eller blir totalt värdelösa. Det återstår att se. Men allvarligt talat – hur sexigt spännande är det att sitta med Volvo, SEB och H&M i portföljen och sedan ”krydda” med lite SCA…
Det finns en roligare aktiestrategi än ”långsiktigt sparande”. Det är typ ”satsa på 10 och hoppas en går skitbra”. Jag är nog mer den stilen.
Ett företag är i branschen är Adverty. Detta är inte en rekommendation till köp (eftersom man inte får ge råd utan utbildning och banklicens och hög fet arvodeslön)
Adverty – Vill integrera reklam i spelen. Istället för att som Samsung göra reklam på busshållplatser, i TV och i tidningar (eller utöver kanske) så kan de annonsera i Fortnite, i Roblox eller inne i spelet World or Warcraft. När man springer omkring i en stad så kan det finnas reklam på väggarna och på en billboard som du kör förbi med din bil.
Har gått upp ca 150 % senaste 12 månaderna. Har inte några intäkter. Bygger på att många om, men och kanske slår in. Men om det händer – oj oj oj. Om ett halvår återkommer jag med eventuell vinst/förlust i procent…
John är en vass skribent som inte duckar för de ekonomiska problem som finns i Sverige. Med sylvass penna och starka åsikter gömmer han sig bakom sitt alias ”The Duck”
Lämna ett svar